Fråga Trädgårds-Malin

Ja, första frågan till Malin kommer från mig själv och det gäller såklart beskärning av fruktträd.

1. När skall man beskära fruktträd?
2. Hur beskär man?

Svar på fråga 1:
Den bästa tiden för beskärning av fruktträd är under JAS-månaderna (Juli-Augusti-September), men efter skörd. Vissa sorter av äpplen och päron är ju alltid lite svårare, eftersom man ofta skördar dessa sent på hösten. Då är det bättre att beskära äppleträd på senvintern, när den värsta kylan är över, men innan de savar*.

Svar på fråga 2:
Först och främst är det viktigt att ta bort döda grenar och kvistar. När man sedan skall beskära grenar som burit frukt, eller som kommit upp under året, är det viktigt att göra rätt, annars kan det lätt bli röta i trädet som leder till trädets undergång.

Man skall inte beskära för mycket på en gång, speciellt plommonträd är känsliga för detta. Om man klipper för mycket, så är rotens kapacitet större än bladverkets, och då skapas såkallade ”vattenskott” som bara skjuter iväg i höjd och längd, men saknar styrka och kapacitet, och dessa måste då beskäras igen året därpå, och dår är ju mycket av arbetet ogjort.

* Savar: Genomströmmas av näringsvätska.

One thought on “Fråga Trädgårds-Malin

  1. Helena's Hem o Trädgård

    Hej!
    Tack för kommentaren hos mig!Nu hittade jag ju dig.
    Blir ju lite nyfiken på var du bor o vem är Malin 🙂 o ja lite av varje.
    Lägger till dig i min bloggroller vem vet kanske jag hittar svaren här så småningom 🙂
    KRAM från mig!

    Svara

Kommentera

