Arvet från tant Anna

Jag har de senaste åren utvecklat ett stort intresse för gamla saker. Och nu menar jag inte gamla strumpor eller ruttna äpplen, utan nyttoföremål för det mesta, som vispskålar, kakburkar, korkskruvar, dockhusmöbler och så vidare. Nu när mina föräldrar skall flytta från mitt barndomshem till en lägenhet blir de tvungna att göra sig av med mycket saker. Lyckligtvis för mig så delar jag mitt intresse för gamla saker med min älskade mamma, som samlat på sig många vackra ting under åren som gått.

I fredags fick jag med mig en ”kont” hem från mamma, en slags korg med lock och spänne som har fraktats till Lillhagen någon gång för längesen. Visst är den vacker? Den kommer från min farmors kusin, tant Anna som bodde här i Göteborg. I konten låg även något som jag vred och vände på länge innan jag till slut svalde min stolthet och frågade min man vad det var för något. En äppelskalare/urkärnare. Såklart, det syns väl lång väg?

130120 003 130120 005 130120 008 130120 009 130120 010

Kommentera

