Vi fick besök

Idag hade vi besök av min kusin och två av hans barn. Den yngsta sonen var hemma med sin mamma och hade feber. Så trist att vi inte fick träffa dem, men det var ändå roligt att han tog med de två äldsta och hälsade på! Våra barn fann varandra direkt, trots att vi inte setts på ett år i princip. Så härligt, för min kusins pojkar är precis jämngamla med mina barn!

Vi bjöd på räkgrytan, och till efterrätt hade jag bakat banankaka. Det var första gången, men jag tycker att jag lyckades riktigt bra. Saftig och god!

Och när vi satt som bäst och åt middag, så säger min man att ”vi har rådjur i trädgården!”. Barnen sprang upp och mannen tog kameran och gick in i sovrummet.

Nä, nu har jag inte tid att sitta här mer, jag skall ner i källaren och hämta maskeringstejp, för nu skall även hallen få sig en makeover…

130127 042 130127 050 130127 052 130127 067

Banankaka, ingredienser:

3 st ägg
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 krm salt
4 st väl mogna bananer
100 g smör eller 1 dl flytande margarin

Gör så här:

Smält smöret och låt det svalna. Om du använder flytande margarin behöver det inte smältas.

Smörj och bröa en rund form ca 22 cm i diameter.

Vispa ägg och socker pösigt. Använd gärna elvisp som du kan använda genom hela detta recept.

Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, kanel och salt och rör till en jämn smet.

Skala och mosa bananerna ordentligt med en gaffel. Tillsätt bananmos, smält smör eller flytande margarin, vetemjöl och mjölk och rör allt till en jämn smet.

Häll smeten i formen. Grädda mitt i ugnen i 175°C i 45 minuter.

Låt kakan svalna några minuter. Stjälp sedan upp den på ett fat. Lägg formen över och låt svalna till rumstemperatur.

3 thoughts on “Vi fick besök

  1. sirpa

    God morgon !

    Tack själv.:)
    Visst är.det alltid kul med när man får en hälsning hos sig.
    Vad bda. Då får du hönga med ett tag 😉
    Så att du hänger med…
    Vi har ett djup fönsterbänk och visst kommer det skvetta lite men det tar jag 😉
    För det är så mysigt att ha den där 🙂
    men som sagt så ska vi ha ett till vis köksön och där kan vi diska dom större och krånligare saker 🙂

    Hoppas att du får en bra dag ! Kram

    Svara

Kommentera

