Something old

Som många vet, älskar jag att blanda gammalt och nytt i vårt hem. I vardagsrummet står ett gammalt hörnskåp i gustaviansk stil som jag ärvt efter min morfar. Det luktar fortfarande lite morfar när jag öppnar skåpet, trots att är 8 år sedan han gick bort. I skåpets mellandel står en gammal köksvåg som jag fått av min mamma. Mamma brukade ha en söt krukväxt på vågen när den fanns i hennes ägo, men nu vet jag inte riktigt vad jag skall ha där. Än så länge är den lite för spännande för sonen, för att den skall få stå ”öppet” på en bänk. Jag är liksom rädd att han skall leka sönder den.

Min morfar hade videoband i skåpet. I början, när vi bodde i Uddevalla, stod det i vårt sovrum och då hade vi sängkläder där i, men jag tyckte morfars cigarettdoft satte sig i sängkläderna, så inuti skåpet har vi nu istället vin-, öl- och whiskeyglas, stearinljus och ljusstakar som inte används för tillfället.

130131 051 130131 044

 

 

Kommentera

