Tvättstugan

Hej på er! Hoppas ni har haft en lika lugn och fin påsk som vi. Vädret har ju varit strålande hela påskhelgen, även om den efterlängtade värmen lyst med sin frånvaro. Jag har dock varit superförkyld sen i fredags, och kunde inte följa med till Uddevalla med resten av familjen för att fira sedvanlig påskafton. Istället för att smitta resten av Anders familj med förkylningsvirus lade jag alla mina krafter på att måla klart i tvättstugan. Jag lyckades – nästan. Tre väggar är målade, nästan hela taket (där höll jag på att ge upp, för jäklar i min låda, inte bra för axlar och nacke!). Fjärde väggen, där måste vi skruva ner hatthyllan, och sedan får Anders ta över, för där står elpannan, och jag når inte riktigt runt och över den. Han har även lovat att ta resten av taket, tack och lov.

Våtrumstapeten hade en vit ton i botten, med bruna fläckar, jag kunde inte riktigt bestämma mig för om det såg ut som flug- eller koskit! Dessa bruna fläckar löstes på flera ställen upp när jag målade på tapeten. Det löste jag med dels naturellt nagellack, och sedan spacklade jag lite extra på dessa fläckar innan jag slipade och målade en gång till.

När vi flyttade hit till huset fick vi fyra par skåp, i princip helt nya, av våra grannar (tack Cissi & Tony!) och två skåp fick vi användning av nu när vi renoverat om tvättstugan. Vi köpte likadana handtag till dem, som vi har till skåpen i köket, men de har inte hunnit monteras upp ännu.

Väggen där tvättkorgarna och dammsugaren står, där skall det upp två par skåp till troligtvis, och en arbetsbänk/skiva. Den skall sitta såpass högt att man kan skjuta in torkställningen UNDER. Fiffigt va? Sen önskar jag även en lösning för vår strykbräda, men det får bli i ett senare skede.

Nu skall Anders bara få ordning på kopplingen från tvättmaskinen till diskhon, så vi kan installera blandaren som låg i den alldeles nya trinetten. Ja just det ja, trinetten bar vi upp häromdagen också. Vi fick vända på alltihopa, montera ner skåpen för lådorna gick inte att dras ut eftersom elementet tog emot, och hon ville vi ha till höger, och det var vi ju tvungna att ha när vi bytte plats på skåpen undertill.

På väggen ovanför diskbänken kommer vi troligtvis sätta upp en tapet, antingen med en plexiglasskiva, eller om vi lackar tapeten med klarlack, för att skydda färgen på väggen. Jag funderar på Pip-tapeten som blev över från lilla toaletten. En lagom färgklick i ett ganska så ”tråkigt” rum, eller hur? 🙂

130402-027 130402-028 130402-030

One thought on “Tvättstugan

  1. Erika

    Fint det blir! Lacka på tapeten går ju alldeles utmärkt! Har funkat utan problem i vårt kök sen vi gjorde det för två år sen 🙂

    Svara

Kommentera

