JB’s lax i paket med färska örter

Jag fortsätter på temat grillat, även om vi just den här gången inte använde oss av kolgrillen, utan ugnen! Detta är ett recept som min storasyster bjöd oss på en midsommarafton för några år sedan. Vi gör det inte så ofta, eftersom denna rätt är godast när det är ens egna örter, tillsammans med färskpotatis. Men idag var det ont om tid och idéer och jag var sugen på lax. Jag hoppade av bussen en hållplats tidigare än vanligt och smet in på Ica och handlade det som behövdes innan jag hämtade barnen på förskolan.

Det här behöver man….

  • Lax i portionsfiléer, förslagsvis 1 bit per portion.
  • Färskpotatis
  • Färsk dill
  • Färsk basilika
  • Färsk gräslök
  • Färsk vitlök
  • Flingsalt
  • Olivolja
  • Färskpotatis/Delikatesspotatis
  • Ev keso & kesella

…och så här gör man….

Sätt ugnen på 200° (alt tänd grillen!). Riv såpass många ark grill/ugnsfolie så du kan ha kring 2-3 laxfiléer i varje paket. Ha 1-2 ark till potatisen, beroende på hur mycket potatis du använder.

Lägg laxfiléerna på arken, ringla över olivolja, salta och lägg över klippt gräslök, dill och basilika. Vik ihop paketen. Lägg in i ugnen på en ugnsplåt och låt värmas i ungefär 30 minuter. Antingen låter du potatisen ligga med från början, eller så gör du som jag.

För att spara tid så kokade jag potatisen i ungefär 10 minuter innan jag lade dem i ett paket. I potatispaketen blandar man med samma ingredienser som i laxpaketet, samt att man river/pressar vitlök. Det ska enligt syrran vara ”maaaassor av vitlök, det är gôtt”.

När laxen är färdig (akta så den inte ligger för länge och blir torr, den skall liksom falla isär!) så tar du ut alla paket, och serverar. Servera gärna till världens godaste röra – ”Keso/kesella”. Alltså, Keso blandat med Kesella kvarg, riven/pressad vitlök samt svartpeppar. Fy katten va gott!!

130403 013 130403 005 130403 002 130402-043

One thought on “JB’s lax i paket med färska örter

Kommentera

