”Jag kan inte låta bli…”

När jag igår höll på att plantera blommorna jag köpte på Rödbo plantskola så höll Kerstin och Elias mig sällskap. Kerstin lade sig tillrätta i en av blomkrukorna (!!) samtidigt som Elias tassade runt mig och ställde otroligt svåra frågor, samtidigt som han hade stenkoll på vad jag gjorde. När han såg att jag plockade ut aklejorna ur den stora grå krukan bad han direkt om att få plantera dem precis var han ville. Han planterade dem i lilla backen ute vid vår lilla väg, där jag satte lökarna från påskliljor och pärlhyacinter för någon vecka sen. Så det kommer nog bli en fin blomsteräng där ute senare. Vi får hoppas att aklejorna blommar en gång till, precis som någon lovat.

I den stora grå krukan planterade jag en vit kantväxt tillsammans med en stor röd pelargon som bara lyste SÅ vackert! Elias var självklart där och berömde mig för hur fint det blev, hur vackra blommorna var och hur duktig jag var som inte spillde jorden utanför. Sen klappade han pelargonen och luktade på fingrarna efter att ha gnuggat dem mot bladen. Jag sa till honom att han inte fick plocka de här blommorna, inga blommor som sitter i krukor får man plocka.

”Men mamma, det är så fint alltihop. Jag älskar att plocka blommor och sätta i en vas till oss, hela familjen. Jag kan inte låta bli….”

Men än så länge har pelargonen fått stå orörd i sin röda prakt. Så himla vacker mot vår nymålade vägg!

130605 026 130605 031 130605 041 130605 044

Kommentera

