Planering innan plantering

Jag tänkte visa er min japanska lönn som jag köpte på Rödbo plantskola. Men först tänkte jag visa er hur trädgården ser ut utifrån vägen, och varför jag valde att placera lönnen där den är nu.

Här kommer man upp för backen, vårt hus ligger på höger sida. Gruset ni ser i nedre högra hörnet är vår uppfart. Sedan kommer fläderträdet och plommonträdet. Uppe vid det vita staketet är där vi kört in med bilen under vinterns snöiga och kalla månader, och längst ut vid soptunnorna vill jag anlägga en liten parkeringsplats. Eftersom vi från grusuppfarten nedanför huset har två trappor att bestiga innan vi kommer upp till entrén vill jag kunna förenkla för oss de gånger vi har mycket bagage, samt förenkla för våra gäster som har lite svårt att gå i trappor.
130605 077

Här har vi kommit upp till ovansidan av vår trädgård. Som ni ser har vi ganska öppet in till trädgården, och mycket insyn. Det är inte så att jag vill gömma mig för grannarna, men jag vill känna att trädgården är VÅR, och inte en allmänning, förstår ni? 🙂

Här har jag då tänkt att vi någon gång skall anlägga en liten parkeringsplats, och precis vid insidan av den sätta upp någon slags spalje. Bakom spaljen skall lönnen växa. Vid sidan av lönnen vill jag ha öppet, eftersom det växer jordgubbar, vinbär och rabarber precis vid staketet mot grannen på vänster sida.

130605 076
Lite längre in i trädgården, precis vid lönnen är vi nu. Jag satte bordet där för att försöka visualisera hur det kommer se ut om en si så där 6-10 år, men det var svårt. För att inte försvåra för infart, om det någon gång skulle behövas låter jag höger sida vara ganska öppen, så jag bestämde mig för att plantera lönnen till vänster om bordet istället.

130605 074 130605 069

Här ser vi ovansidan av trädgården från vår entré sett. Ni ser hur öppet det är ut till vägen.

Ge hemskt gärna förslag på hur vi kan göra vår trädgård mysigare och lite mer ”vår”.
130605 079

One thought on “Planering innan plantering

  1. Sandra

    Hej hallå…
    Den lönnen kommer vara vacker där om ja 6-10 år… Tänk vad du kan njuta då 🙂
    Hmmm jag har samma problem som dig med trädgård! Vi har mer eller mindre bara gräsmatta! En rabatt har jag på framsidan och sen grävde jag ju för någon vecka sen en framför altanräcket! Tänk att få ha en trädgård som blommar från maj till Oktober!! Lite fina sten och grusgångar… Pallkragarna med en massa massa färska grönsaker och kryddor…
    Ja jag drömmer om det…
    Är du ledig idag???
    Idag har jag målat hyllan Albert som jag häromdagen glömde på
    Ikea… Jagat ettåring, käkat melon och köpt en mårbacka!!!
    Kraaaaam Sandra

    Svara

Kommentera

