Rabarberpaj med kompisar

Inatt har Elias kompis Elmer sovit över för första gången. Det var första gången för Elmer att sova över hos en kompis, och det var första gången för Elias att ha en kompis som sov över. Det var två fnissiga 5-åringar som låg i Elias rum och fnissade igår kväll. Sen blev det lite för stökigt, och Elmer blev lite orolig tror jag, så jag lade mig i Elias säng, Elmer låg i gästsängen bredvid. Jag lade handen över hans, och då blev det lugnt och båda pojkarna somnade relativt snart efter det.

Imorse väckte de oss med sina ljusa röster vid 7-tiden, de åt frukost, borstade tänderna, och sedan var de ute i trädgården och fortsatte leken där den tog slut igår kväll. De lekte Star Wars med två vattenpistoler…

När min vän Linda lämnade Elmer här igår eftermiddag bjöd jag på rabarberkaka. Här kommer receptet.

  • 3 dl mjöl
  • 2 dl socker
  • 2 tsk bakpulver
  • 125 gram smält smör
  • 1 ägg
  • ev lite vatten
  • Äpple, päron eller rabarber
  • Ev pärlsocker

Sätt ugnen på 175°. Smält smöret, vispa/blanda med de andra ingredienserna. Häll ev lite tten i så smeten blir smidigare. Smöra och bröa en form. Häll smeten i formen, häll på pärlsockret om du valt att ha det på. Grädda i ugn 20-25 min. Servera med glass, vaniljsås eller som jag – Kesella vanilj!

130607 002

130607 011

Kommentera

