Trötta buskar

Några typer av buskar har under vintern farit väldigt illa av kylan, som återgått till värme och sedan tillbaka till kyla. Till exempel har vår markkrypande barrbuske och vår rhododendron farit illa. Även på andra ställen ser jag långa rader av tuja som har gått från vackert vintergrönt till torra bruna. Så mycket arbete blir ogjort, så tråkigt! Det blir ju lätt så när vårsolen är för stark, men jorden är för torr och marken fortfarande är frusen, då torkar växterna ut. Det är nog svårt att skydda alla stora växter i trädgården, men de första 3-4 åren skall man försöka skydda så gott det går. Du kan skydda dina växter med säckväv eller genom att linda in dem i fiberduk.

Vår rhododendron mår långt ifrån så bra som den borde göra. Dels är den väldigt kal på ena sidan (västsidan), och den lutar mycket åt öst. Kanske 20 blommor som blommar i år, men jag ser knoppar som inte blommat, kanske i hundratals. Så jag bestämde mig för att beskära rhododenron lite, det behöver man egentligen inte göra, men för att den skall ta sig något till nästa vår klippte jag av döda grenar och beskar något mer på östsidan. Sedan rensade jag under busken och lade på ny rhododendronjord. Egentligen skall man inte rensa under sin rhododendron, utan bara kratta in fallna rhododendronblad under busken, men denna gången gjorde jag ordentligt rent för att jorden skulle kunna göra nytta. Sedan vattnade jag ordentligt.

Om busken inte tar sig till nästa vår kommer jag nog plantera en syrén uppe i rhododendron, så den fyller upp den kala sidan. Men nu håller vi tummarna för att den tar sig!

I övrigt, så gick jag väldigt hårt åt forsythian i höstas, och det märks väl. Den tar sig inte riktigt så bra som jag hoppades, och en del av de stora grenarna är helt döda, så det blir nog att såga ner den helt till kommande hösten. Brudspirean tätt intill mår dock utmärkt, men den rörde jag inte alls förstås…

130609 092 130609 094 130609 097 130609 102

One thought on “Trötta buskar

  1. Nathalie

    Vad tråkigt att de har farit illa! Min stora järnek har blivit brun och tråkig tack vare kylan, vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Halva perukbusken strejkar. Jag tror jag låter dem vara, ev beskär dem lite lätt senare i sommar efter blomningen.

    Svara

Kommentera

