När hjärtat slår ett extra slag

När jag lämnade mitt förra liv i Skåne, så flyttade jag först tillbaka hem till mina föräldrar, bodde i mitt mysiga flickrum i källaren. Det var brist på bra bostäder, och jag hade såklart ingen insats till någon bostadsrätt. Men rätt som det var så kom det sig att en man lämnade jordelivet och lämnade en mycket fin lägenhet bakom sig precis mellan Wieselgrensplatsen och Vågmästareplatsen. En 2:a på ca 60 kvm. Denna lägenhet storrenoverades med nya tapeter och nytt golv i varenda rum. Vardagsrummet hade fiskbensparkett (drömmen!)….

Fiskben. Och en katt vid namn Morriz…2002

 ….och köket var litet, men lagom stort för mig. Köket fick två olika tapeter på den lilla vägg som gick att tapetsera, som delades av med en blommig bård. Den gröna färgen på nedre tapeten var underbar och jag har i många år haft i bakhuvudet, att jag vill ha den färgen på någon vägg i vårt hem.

kitchen[1]
Och nu har jag hittat den. Tapeten som får mitt hjärta att slå ett extra slag. Färgen, som 2001 räddade mitt kök (och liv). Tidigare i veckan beställde jag hem tapetprover från Tapetorama och tapeten är precis så underbar i verkligheten som jag föreställt mig. Nu ser jag ju att det egentligen inte är samma färg, men känslan av att ha hittat hem finns där, lika stark nu som då.

Att tapeter och färger har så stor inverkan på mig i mitt inre, känner ni samma sak?

Och här ser ni ju också den fjärde lyktan jag föll för häromdagen…

131018 028

Tapet Ferm Living Harlequin mint green. Lykta från Gekås.

131018 032

2 thoughts on “När hjärtat slår ett extra slag

Kommentera

