Durumbröd

Jag har verkligen bakat bröd. JAG har bakat bröd!

I fredags kväll gjorde jag första delen av degen, som skulle kalljäsa i kylskåp över natten. I lördags morse bakade jag resten, det skulle jäsa i tre omgångar, så det blev färdigt först lite in på förmiddagen, men det gjorde absolut ingenting. Himmel vad gott det är med nybakat bröd!

Vill ni ha receptet? Tänkte väl det…

131117 034

Durumbröd

Ingredienser

Dag 1 (fördeg):

  • 20 g Färsk KronJäst för matbröd
  • 3 dl (300 g) Vatten
  • 3 dl (200 g) Durumvetemjöl
  • 1,5 dl (100 g) Grahamsmjöl
  • 3,5 dl (200 g) Vetemjöl special

Dag 2:

  • 30 g Färsk KronJäst för matbröd
  • 3 dl (300 g) Vatten
  • 7,5 dl (450 g) Vetemjöl special
  • 2,5 dl (100 g) Havregryn
  • 4 msk (50 g) Olivolja
  • 3 tsk (20 g) Salt
  • 1,5 dl (100 g) Solrosfrö

Dekor:

  • 1 dl (50 g) Durumvetemjöl
  • 1 dl (50 g) Solrosfrö

Tillagning

Dag 1:

  1. Blanda Vatten (28°C) och de övriga ingredienserna till fördegen till en smidig deg. Ställ degen i kylen över natten.

Dag 2:

  1. Ta fram degen från kylen och låt den stå i rumstemp ca. 1 timme.
  2. Tillsätt vatten (28°C) och de övriga ingredienserna och blanda till en smidig deg.
  3. Låt jäsa i bunken under plast ca, 45 min.
  4. Dela upp degen i 2-3 bitar och forma till bröd.
  5. Pensla med vatten och doppa bröden i solrosfrö och durumvete och lägg på plåt med papper.
  6. Lägg på plast (ej plastfilm) och låt jäsa i ca, 60 min.
  7. Sätt på ugnen på 260°C. Ställ samtidigt in en form med 1/2 L vatten.
  8. Snitta bröden och sätt in plåten i ugnen. Sänk tempen till 230°C.
  9. Grädda i ca. 25-30 min.

Låt svalna på galler.

One thought on “Durumbröd

Kommentera

