Olivklädd kycklingfilé med grönsaksgratäng

Ingredienser
600-800 g kycklingfilé
2 dl crème fraiche
200 g fetaost
1,5 dl svarta oliver
salt och peppar
1-2 msk olivolja

Grönsaksgratäng
1 zucchini
1 purjolök eller rödlök
2 morötter
1 fänkål (detta hade jag inte hemma, så jag hade inte med det i min gratäng)
1 krm svartpeppar
2 vitlöksklyftor
2 dl grädde
1,5 dl riven ost

Gör så här:
Värm ugnen till 200°C. Bryn kycklingfiléerna i stekpannan. Lägg dem i en ugnfast form. Blanda crème fraiche, fetaost, oliver, salt och peppar i en skål. Fördela sedan över kycklingfiléerna. Grädda i ugn 15–20 minuter.

Gratängen:
Skär grönsakerna i bitar, lägg dem i smord ungsfastform. Salta och peppra, pressa över vitlöken. Häll över grädden. Strö över riven ost. 2 Grädda i ugnen, 200°C 25–30 minuter eller tills gratängen fått fin färg.

140212-033

Jag tycker att gratängen blev lite ”tunn” så jag kommer ha i lite andra grönsaker/rotsaker nästa gång, som broccoli och palsternacka till exempel!

Kommentera

