På utflykt

Jag är inte speciellt kunnig inom botanikens stora område, men jag kan urskilja många träd och buskar, men inte så mycket blommor som jag skulle vilja. Jag delar mitt intresse med Susanne, min kära granne (sedan 1½ år) och vän (sedan 30 år). I början av veckan gjorde vi en utflykt till Orust, där Orust blommor huserar, som även inhyser Pelargonmuseet. Pelargonmuseet är en unik permanent utställning med syftet att visa pelargonsläktets mångfald. När man kom in i Pelargonhuset möttes man av den där underbara doften ni vet, som bara finns i växthus med blommor. Grönt överallt, med underbart söta små sticklingar i alla sorter. Tyvärr kom vi dit lite för tidigt, det var inte så många av pelargonerna som blommade. Så himla vänlig personal som mer än gärna sprang fram och tillbaka för att upplysa och hjälpa oss. Susanne hade hört talas om någon sorts pelargon, men den fanns tyvärr inte nu. Jag fastnade för en stjärnpelargon (bild nr 8 uppifrån), men den fanns tyvärr inte heller inne just nu. Jag glömde också att skriva upp mig på listan för intresse av en stickling av just denna sort, så jag får hoppas att den finns kvar när vi kommer tillbaka senare i vår!

Jag köpte fem sticklingar av fem olika sorter, och de står nu så fint i vårt sovrumsfönster för att växa till sig, sakta men säkert. Namnen på dem är Mårbacka Astrid, Mårbacka Ingrid, Mårbacka Margrethe, Calliope Lavendel rose och Fireworks bicolor.

Jag kan verkligen rekommendera detta som en utflykt, med en timmas bilfärd från Göteborg. Fantastiskt hjälpsam och trevlig personal. Underbara omgivningar, och jag kan bara tänka mig att det är tusenfalt vackrare när våren står i full blom….

140310-008 140310-015 140310-017 140310-018 140310-020 140310-023 140310-025 140310-027 140310-033 140310-039 140310-047 140310-059 140310-061

Kommentera

