Krokus, pärlhyacint, snödroppe och tussilago.

Än så länge blommar det bara på vissa ”öar” där krokus, snödroppe och tussilago växer.

På vägen hem till oss finns det små platser dit blicken alltid letar sig. Där vet jag sedan barndomen – det sitter i ryggmärgen – att vårens piggaste blommor växer.

Jag har börjat sakta ner extra innan jag svänger upp för backen mot Larsered, för där vet jag att det snart kommer vara ett hav av vitsippor. Vid första huset på höger sida finns en liten backe under ett äppelträd, där kommer alltid årets första snödroppar. Vid grushögen mitt emot det röda huset längre fram växer en liten ö av lila krokus.

Hos grannen mitt emot finns det två platser i trädgården där det fullkomligt exploderat av färg de senaste dagarna. Uppe vid brevlådorna delar pärlhyacint, snödroppe och krokus på utrymmet i springorna mellan kantstenarna. Och i min lilla rabatt vid stentrappan växer de sötaste gula krokus jag någonsin sett….

140313-035 140313-043 140313-046

Kommentera

