Medelhavspaj

Hej på er vänner!
Har åkt på värsta förkylningen! Så onödigt, tycker jag! Här kommer i alla fall ett recept på Medelhavspaj som jag tyckte smakade bra (då jag faktiskt hade intakta smaklökar!).

140414-003

Ingredienser

Pajdeg:

  • 3 dl vetemjöl
  • 125 g Arla® Svenskt Smör
  • 2 msk vatten

Fyllning:

  • 250 g bladspenat
  • 2 st hackade vitlöksklyftor
  • Arla® Svenskt Smör
  • 12 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar
  • 1 12 tsk spiskummin
  • 150 g Arla Apetina® vitost
  • 250 g KESO® cottage cheese
  • 1 dl Arla Köket® vispgrädde
  • 3 st ägg
  • 1 dl svarta oliver

Gör så här:

Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vatten, arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Nagga och låt stå i kyl ca 30 min. Sätt ugnen på 200°. Rensa och skölj spenaten. Fräs löken i smör. Lägg i spenaten och låt den fräsa med.

Tillsätt salt, peppar och spiskummin. Förgrädda pajskalet ca 10 min. Bryt osten i bitar. Blanda ost, cottage cheese, grädde och ägg. Rör ner spenat och oliver. Häll blandningen i pajskalet. Grädda i mitten av ugnen ca 30 min.

Kommentera

