När man gjort entré

Eller ja…när man gjort entrén kanske man skall säga. I helgen har jag lagt några timmar på att göra vår uppfart lite trevligare. Jag har säkert visat bilder från vårt stenparti som ligger till höger när man kör upp på vår uppfart. En stor ”kulle” och slänt på ungefär 15-20 kvm, där någon lagt en slags fiberduk underst och sedan massa grus. Gruset har slitit sönder duken, vilket har orsakat en stor plätt med ogräs som fått växa fritt i många år. Tistlar, maskrosor och hirskål har bråkat om utrymmet. Precis nedanför finns en liten allmän parkering, som tillhör kommunen, alltså det är en liten parkeringsplats med plats för en bil. Den har säkert många sett som vår, så ingen har riktigt skött om den. Men igår satte jag gräsklipparen på högsta nivå och så körde jag några minuter fram och tillbaka. Blev mycket bra!

Jag ställde fram den fina gamla tunnan precis nedanför slänten, för att undvika att bilar kör i det värsta rullgruset, och planterade en kryssboll och silverek i den.  En markduk klippte jag till och lade underst, och sedan täckte jag slänten med täckbark innan jag lade tillrätta alla stenar igen. Några taklökar har överlevt torkan, och jag flyttade dem till ett och samma ställe, precis bredvid den lilla marktäckaren/phloxen. Lavendeln fick stå kvar, den har varit en mycket välbesökt plats för fjärilar och humlor hela sommaren!

Minns ni bilden på linserna Elias sådde i våras? Mitt bland linserna stod det en liiiiiten liiiiiten gran som han plockade i skogen i höstas. Den har vuxit till sig, så jag vågade flytta den! Granen står så grön och grann mellan den stora stenen och lavendeln. Om några år kanske vi kan ha ljusslinga i den! 🙂

Så här såg det ut i förrgår innan jag började…

140810-037140810-040

Och så här ser det ut nu ikväll…!

140810-054 140810-056 140810-058 140810-062 140810-064 140810-067

 

Kommentera

