När man firar första advent

Med advent kom kylan. Det kommer ut stora moln ur lungorna när jag är ute med Chilli, och i morse hade Chilli frostmustasch!

Jag fick Anders att bära upp alla tre julkartongerna igår. Men jag hittade ändå inte allt jag ville ta upp, en kartong var fylld med saker som jag inte vill använda just nu, men ändå inte slänga. Jag funderade på var sjutton alla julsaker tagit vägen. Tills jag kom på att jag ställt in massor av jultomtar och stakar i vårt gustavianska hörnskåp i vardagsrummet. I somras förbannade jag mig själv i tanken och undrade hur sjutton jag tänkte när jag placerade julsaker där, istället för att ta ner dem i källaren. Ren och skär lathet, kan jag svara nu, i ljus av ärlighet och eftertanke….

141130-022

Jag har under lång tid, kanske sedan i somras, planerat julen som en tid då jag verkligen skall försöka stressa ned, förbereda så mycket jag bara kan innan, och inte lägga på för mycket prestation i det jag gör. Men ändå sitter jag här och funderar på var sjutton tiden tog vägen, nu är det helt plötsligt 1:a advent och jag har inte stressat ner ett dugg. Den där stugan i fjällen med bara man, barn och hund runt mig känns låååångt borta…det är den bilden jag har i huvudet, att vi bara skall njuta av varandra, lugnet och alla de goda smaker och dofter som julen bär med sig. Nä, jag känner bara doften av Ajax och möjligen, i en vindpust förbi vardagsrummet, en doft av Voluspa Cinnamon ljus…

141130-026

141130-027

Kommentera

