När vi spikade upp familjen mot väggen

Men herreguuuud, nu ser jag att bilderna ser ut att hänga huller om buller, men när jag tog bilderna såg de jättefina och raka ut. Har fått tipset att sätta lite häftmassa i ett hörn på baksidan av varje ram. För att de inte skall flytta sig när väggarna flyttar sig, om man säger så. De tenderar ju att vibrera av allt möjligt, speciellt när barnen slår igen dörrar och när tvättmaskinen centrifugerar.

Men nu är familjen uppe. Bilderna föreställer Anders mormor när hon var liten, min mormor och morfar när de var små, våra föräldrar när de var små, våra föräldrar när de gifte sig och på oss när vi var små. Min absoluta favoritbild är den pappa tagit på mamma när hon står i brudklänning, brudbukett och brudkrona och tankar deras bil vid en ESSO-mack i Mörrum. Mitt intresse för fotografering kommer ifrån pappa, och jag ser många bilder i albumen hemma hos mina föräldrar som jag önskar jag tagit själv.

När mamma och pappa gifte sig, det var den 22 juli 1967, så åkte de från Ludvika ner till Mörrum tillsammans med mammas kusin och hennes (blivande) man. De gifte sig borgerligt, samtidigt som mammas kusin Britt-Marie och hennes man Stig. Mammas och pappas bästa vänner, Rolf och Anette, bodde nere i Mörrum, och de var vittnen.

Pappa var väldigt nervös, och tyckte nog att det var väldigt skönt när allt var över. De hade lånat en ask till ringarna av en guldsmed uppe i Ludvika, som de skulle skicka tillbaka. Pappa skrev ett brev och tackade för lånet och skickade iväg brevet. Men utan asken! De fick lägga asken i ett nytt kuvert och skicka iväg. På utsidan skrev pappa ”Se föregående brev”….

150112-002

1. Anders föräldrar när de gifte sig.
2. Anders mamma och hennes tvillingsyster i 2-årsåldern.
3. Min mormor och morfar när de var små.
4. Jag, min tvillingsyster, storasyster och mamma. Jag och Camilla var runt 3-4 år.
5. Anders 7 år.
6. Anders mormor när hon var liten jente.
7. Min mamma fotograferar pappa, och tvärtom.
8. Min mamma tar realexamen.
9. Anders 3-4 år. Ljusa lockar….
10. Jag sitter på Pippis häst vid Villa Villekulla.
11. Min pappa, i 7-årsåldern.
12. Mina föräldrar när de gifte sig. Den enda onumrerade, mamma tankar bilen i brudklänning!

150112-019

One thought on “När vi spikade upp familjen mot väggen

Kommentera

