När jag nästan nobbade en fantastisk restaurang

Läste på GP.se idag, att restaurang Silvis, en klassisk palestinsk restaurang som funnits i Linnéstaden, Göteborg, i 28 år måste slå igen till sommaren, eftersom restaurangen inte får förlängt hyreskontrakt.

Den här restaurangen är fantastisk, men det visste jag inte när jag skulle dit första gången. Snacka om att döma på förhand.

Det är några år sedan nu, som jag var där med Anders. Vi skulle fira min födelsedag, eller om det var Alla Hjärtans Dag, jag minns faktiskt inte riktigt. Det var vinter iallafall, jag var finklädd i kjol och kappa och det kom isande kall vind från kusten. Vi tog buss och spårvagn bort till Linnéplatsen och skulle promenera till restaurangen. Anders ville inte berätta vart vi skulle, det var en överraskning sa han. Vi tog varandra i handen och gick bort och in på Andra långgatan, gatan som länge utmärkt sig med en blandning av antikvitetshandlar, porrbutiker och lunchrestauranger. Jag var, minst sagt, skeptisk.

När vi svängde höger in på Nordhemsgatan och vi kom till entrén till denna restaurang vågade jag knappt titta på Anders, för jag var så fruktansvärt sur på honom. Den skepsisen försvann inte, om jag säger så, när vi kom in genom dörren. Heltäckningsmatta, en liten trång entré och en trappa upp till en liten hatthylla där man kunde hänga av sig jackan. Det gjorde jag inte, jag tog jackan med mig in.

Hela restaurangen var tom. Inte en människa där, förutom vi och personalen. Vi visades längst in i restaurangen och vi fick menyn. Beställde varsitt glas rött vin, om jag minns rätt, och började titta i menyn. Servitrisen var fantastiskt vänlig och hjälpsam, och förklarade in i minsta detalj det vi frågade om. Det var som vi läste från en tapasmeny, fast med libaneniska rätter. Jag funderade en stund på vad Anders dragit mig till för ställe, men jag tänkte äsch, nu är vi här, vi är barnfria och vi får dricka vin och se varandra djupt in i ögonen en stund.

Jag är så glad att Anders tog dit mig. Maten var alldeles fantastisk och servicen var mycket hög. Nu minns jag inte vad priserna låg på, men jag tror inte det var så märkvärdiga priser. Mycket lamm, mustiga såser och underbara dofter och smaker. Och hela personalen fanns där för bara oss. När vi nästan hade ätit upp och skulle lämna restaurangen vällde det in sällskap efter sällskap, och det förstod jag ju då varför. Om ni inte varit på Restaurang Silvis i Göteborg, gå dit – innan det är för sent. Ni kommer inte ångra er!

Arkivbild GP.se, fotograf: Per Wahlberg

Arkivbild GP.se, fotograf: Per Wahlberg

One thought on “När jag nästan nobbade en fantastisk restaurang

Kommentera

