Ett påskägg med en historia

När jag var runt 10-12 år så gick jag igenom en av mina ungefär 30 plastikoperationer. Jag låg i ett rum tillsammans med en mycket äldre tjej, säg att hon kanske var 20. Hon hette också Cecilia, hon hade opererat sina polyper (tror jag, för hon hade en rund gasbinda bunden under sin näsa, som var bunden runt huvudet). Vi kom bra överens, och pratade om hästar minns jag.

Jag fick hennes adress när hon lämnade sjukhuset och några veckor senare skickade jag ett kasettband till henne, där jag spelat in när jag spelade ”Texas gula ros” med min blockflöjt. Och en massa andra låtar, tror jag, men just den minns jag. Någon vecka senare fick jag ett paket skickat hem till mig, med just detta påskägg i trä och lite godis i. Ägget har jag bevarat, för jag tycker det är så himla fint.

Varje påsk tar jag fram min röda låda i hård kartong, och ställer mitt orangea ägg på hedersplatsen. Och så tänker jag på Cecilia, som opererade bort polyperna och fick lyssna på mitt blockflöjtsspelande på ett gammalt kasettband…

150407-041

Kommentera

