När man vaggas in i falsk trygghet

Idag gjorde jag en stoooor tabbe. Skulle sätta på tevatten, och samtidigt satt jag i telefonkö. Satte igång fel platta. När jag väl började känna röklukt gick jag ut i trädgården, för det var där röken kom ifrån, tyckte jag. Men det var fel. Den kom ju inifrån och smet utåt. Jag blev förvirrad först, men sedan såg jag vad som hände på spisen. Uschamej, något mycket värre kunde ha hänt. Men buhuu vad ledsen jag blev när jag såg att min fina, FINA skål var sönderbränd.

Men vad som gjorde mig ännu mer arg och rädd än ledsen, var att brandlarmet inte gick igång. Vi har ett sånt där elektroniskt larm som är kopplat till larmcentral, så jag ringde Verisure för att felanmäla vårt brandlarm. Jag fick klättra upp på pall för att kontrolltrycka så hon på Kundtjänst kunde få kontakt med vår rökdetektor, hon sa att hon fick god kontakt och att det inte kommit in någon felanmälan. Joho, nu kom det in en, sa jag, lite irriterat. Men sedan fick jag så god service, och det skall komma ut en tekniker och kontrollera larmet för säkerhets skull. Ni som varit hemma hos oss, ni vet ju var våra sovrum är, och precis utanför sovrummen sitter rökdetektorn. Köket är kanske 5 meter därifrån, och rökutvecklingen var kraftig.

Snacka om att ha vaggats in i falsk trygghet. Kanske, om rökutvecklingen hade fått pågå någon minut till, så hade larmet gått igång, men tänk om den INTE hade gjort det, trots att ingen felanmälan kommit in? Usch usch usch. Så nu, som er säkerhetsansvarig för dagen, ber jag er att kontrollera era brandvarnare i ert hem!

150427-002 150427-003

One thought on “När man vaggas in i falsk trygghet

  1. Anonym

    Usch inget vidare Cissi. För många år sedan höll min far på att sätt eld på hela deras hus. Pappa såg dåligt och hade ett stort förstoringsglas sittande på sin läsfåtölj. När han inte använde det så förde han bara det åt sidan. En eftermiddag så kände mamma att det luktade bränt och nosade reda på vad det var för anledning. Solen hade kommit till det rummet och strålarna föll på förstoringsglaset och effekten blev ett starkt brännglas som hade bränt i ett sideboard.
    Laila

    Svara

Kommentera

