Förgätmigej, Nunneört och Lupiner

Ikväll blev det en härlig långpromenad i skogen tillsammans med mina tre små älsklingar. De var på ett fasligt dåligt humör när jag kom hem från jobbet, men efter middagen tog jag med dem ut och vi lämnade pappa Anders hemma med att betala räkningarna. Vi gick in i skogen på andra sidan ”dalen” och barnen lekte ”kurragömma” med Chilli och man märker att han tycker det är riktigt roligt. Jag blir allt mer sugen på att söka in oss på en spårkurs till hösten. Kanske Kantarellsök?! 🙂

När vi kom hem efter 1½ timme lovades barnen en stund i studsmattan, så då tog jag en sväng i trädgården och tittade runt på allt jag planterat de senaste dagarna. Jag gjorde också slag i saken och grävde upp min japanska lönn som inte mått så bra borta vid grönsaksodlingarna, mitt i starka solen och satte ner den i min skuggrabatt på baksidan. Det var som en uppenbarelse där i kvällssolen. Det är klart det var där den skulle stå, mitt fina lilla träd. Jag passade på att klippa bort döda grenar, som jag läst att man kan göra när knopparna precis kommit. Man skall däremot vara försiktig med att beskära färska, levande grenar, då den lätt kan blöda sav och dö.
150426-002

150426-044
Förgätmigej i både kruka och utplanterad i trädgården är fantastisk, likaså Nunneörten. Den sistnämnda planterade jag faktiskt ut under vår rhododendron redan förra våren, den hade jag faktiskt glömt av så det blev en positiv överraskning att se att den redan blommar.
150426-039

150426-043
Lupinerna är ”regnbågslupiner” och jag valde en vit och en rosa/vit. Vissa kallar det ogräs, jag kallar det midsommarblomster och vackert ogräs, i så fall! Vad tycker du om lupiner?
150426-038

2 thoughts on “Förgätmigej, Nunneört och Lupiner

  1. Icka

    Åh så fina bilder Cicci. Jag fullkomligt ÄLSKAR lupiner, de är vackra, ståtliga, lantliga och för mig tillbaka till min barndomstid då vi spenderade somrarna hos mina morföräldrar på deras land i Kåsjön. Morfar hade mängder av lupiner i alla dess färger. Har försökt att ha hemma i min egen trädgård men varje år äter dessa mördarsniglar upp dom, så har du ett bra tips på hur man behåller dom är jag tacksam. Kramsiar Ickapicka
    Ps date nästa vecka?

    Svara

Kommentera

