Hasselnötsmousse a la Roy Fares

I fredags var jag hemma hos min vän Matilda på kalas. Eller ja, rättare sagt så var Elias hemma på kalas hos Victor som fyllde 7 år. Matilda är hans mamma och en så himla söt och trevlig tjej så jag ville stanna kvar under kalaset. Jag säger inte att det är så, men det KUNDE varit så att Elias inte ville bli lämnad, men jag var inte sen att säga OK, jag stannar.

Pappa Charlie och brorsan Sebbe var också hemma, och så då cirka 13 andra pojkar som var i 7-årsåldern allihop och ingen av dem var tyst någon längre stund, så ni kan ju gissa tempot. Så jag blev serverad kaffe och pannkaka med grädde och sylt ute i köket, så där satt jag och snackade med Charlie och Matilda (i omgångar, de gick liksom i skift ute på kalaset) och så bläddrade jag i en bakbok som de hade på en hylla i köket. Roy Fares ”Sweet”. Där i hittade jag recept på ”Hasselnötsmousse”, men jag hade nog hellre velat kalla det nougatmousse. Receptet bestämde jag mig för att prova hemma, så det gjorde jag i söndags. Det var verkligen smaskens, men så har jag ju en favorit i nougaten…herregud, vad jag älskar nougat. Här kommer det…

Hasselnötsmousse, 4 portioner

Nougatmousse:

50 gr Odense Nougat
50 gr mjölkchoklad
2 dl vispgrädde
2 äggulor
1/4 dl vatten
1/4 dl socker

Smält nougat och choklad i micron.
Koka vatten och socker till sockret smält.
Vispa äggulor och låt sockerlagen hällas i tunn stråle. Fortsätt vispa tills äggen tjocknar.
Vänd ner nougatchokladen.
Vispa grädden tjock och vänder den med.
Fyll glas med moussen och ställ i kylskåp, minst en timme.

Saltade hasselnötter:

50 gram hasselnötter (3/4 dl)
1 skvätt äggvita
1 nypa flingsalt
1/2 tsk socker

Rosta hasselnötterna några minuter i stekpanna, lägg dem i ren handduk och gnugga av lite skal. Häll äggvita i en liten skål och lägg över i en form. Strö över socker och salt och rosta 5 minuter i 200 grader.

Strö över hasselnötterna innan servering.

150503-065-2

Kommentera

