Hur man bygger en planteringslåda

Allt sedan vi började bygga altanen har vi funderat på vad vi skall använda utrymmet under altanen till. Först var det tänkt att vi skulle bygga ett förråd, men just nu känns det som det skulle bli som en stor låda, och altanen är det första man ser när man svänger upp på vår uppfart och man vill väl inte mötas av en låda?

Vi hade spillbitar kvar från altanbygget som jag inte ville låta gå till spillo, så jag funderade ut något att använda det till. Jag kom på det bästa användningsområdet – en stor planteringslåda att ha i det stora tomma området UNDER altanen! Jag vill egentligen bygga fler, men så mycket virke hade vi visst inte. Kanske en planteringslåda i annat format!

Men iallafall, så här gjorde jag:

11

Jag började först att såga upp trallvirket som vi hade kvar, i ca 50 cm långa bitar. Efter några bitars handsågande fick jag be Anders om hjälp med att använda gersågen, och det gick ju snabbt som attan. Jag valde att ha fem brädor, stående, i bredd. De två yttersta valde jag att ha längre, ungefär 15 cm längre än de som är i mitten.

Anders kapade ytterbrädorna i 45 grader längs hela långsidan, för att kunna göra snygga hörn på lådan.
  

Så här såg det ut när Anders hade sågat upp alla brädor. De två yttersta har alltså en 45-gradig vinkel.
  

Jag använde mig av spillbitar från altanstaketet till att fästa på insidan. 
  IMG_1671

Ett vinkeljärn fick hjälpa mig att se till att brädorna låg i vinkel, så inte hela lådan skulle luta åt alla möjliga håll.
  

För att få stöd att göra en botten till planteringslådan, så var ”baksidobrädorna” tvungna att ligga i samma höjd. Jag sågade då brädorna till två av sidorna kortare än de två andra, för att kunna passa in dem mot varandra när jag skulle sätta ihop lådan.
  

Här har jag skruvat ihop lådan. Jag använde mig av vanlig trallskruv. Jag hade även vinkelbeslag för att göra den ännu mer stabil. 
  

Här är botten på lådan, innan jag skruvade fast bottenbrädorna. För att få lite bättre passform fick jag såga till en staketbräda också.
  

Sedan fick Anders hjälpa mig igen, även denna gång med gersågen. Jag ville ju ha brädor att lägga ovanpå lådan så det skulle bli riktigt snyggt. 45-gradiga vinklar även här, men på kortsidan denna gång.   

Innan jag skruvade fast ovanbrädorna, så täckte jag lådan med byggplast för att undvika att massa jord åker ur lådan.
  

Så. Nu är den färdig (fast här sitter inte plasten på ännu. Nu återstår bara att bestämma vad jag skall ha där i. Troligtvis blir det någon form av högt gräs, som klarar skugga. Kom gärna med tips om vad för slags växter som skulle kunna passa!
   

2 thoughts on “Hur man bygger en planteringslåda

Kommentera

