Kantarellrisotto

Detta är en av mina absoluta favoriträtter. Och lite extra gott bara för att jag plockade kantarellerna alldeles själv, med hjälp av Chilli.
Jag är VÄLDIGT generös med parmesan….151007-005 151007-016

Ingredienser (cirka 6 portioner) och instruktioner:

  • ca 1 1/4 l vatten
  • 4 msk koncentrerad kycklingfond
  • 3-4 scharlottenlökar
  • 4 msk smör
  • 4 dl risottoris (t ex avorio)
  • 1 dl vitt vin (jag använder mig av vitt matlagningsvin)
  • ca 500 g färska kantareller
  • 3/4 tsk salt
  • 1 krm peppar
  • 200 g finriven parmesanost
  1. Koka upp vatten och fond i en kastrull.
  2. Ansa och strimla purjolöken. Fräs den i hälften av smöret i en stor kastrull. Tillsätt riset och låt det fräsa med någon minut.
  3. Häll på vinet och låt det koka in. Häll sedan på kycklingbuljongen i omgångar på låg värme, rör om ofta.
  4. Koka ca 20 minuter tills riset är mjukt men med en liten kärna kvar och risotton har en krämig konsistens.
  5. Ansa och skär svampen i bitar. Stek den i resten av smöret i en stekpanna tills all vätska har kokat bort. Krydda med salt och peppar.
  6. Blanda ner svamp och parmesan i riset.
  7. Njuuuuut….
Kommentera

